Hattat Mehmet Arif Vural, yüzlerce yıllık hat sanatını engellediği endişesiyle bilgisayar dizgili Mushaf yerine, tamamen geleneksel yöntemlerle ve kolay okunabilir özellikte yazdığı Kur῾an-ı Kerim῾i, ilk defa Güngören Kültür Merkezi῾nde sergiliyor.
Sivas Zara Canova Köyü Sosyal Dayanışma DerneÄŸi῾nin üye sanatkârların katılımıyla düzenlediÄŸi ‘Hat, Tezhib, Ebru ve YaÄŸlı Boya Resim Sergisi῾, Güngören Kültür Merkezi῾nde düzenlenen bir törenle açıldı. Açılışına yüzlerce davetlinin katıldığı sergi, birçok deÄŸerli eser yanı sıra, günümüzde ilk defa bir Mushaf halinde tamamlanan el yazması Kur῾an-ı Kerim sayesinde oldukça ilgi çekti. OkunuÅŸundaki kolaylık nedeniyle son dönemlerde tercih edilen bilgisayar dizgili Kur῾an-ı Kerim῾e rakip gösterilen Hattat Vural῾ın 3 yıllık emekle hazırladığı eser, kolay okunurluluk yanında, geleneksel çizgileri ile de göz dolduruyor. Tezhip ve ciltleme çalışmaları son aÅŸamaya gelen Kuran, okuyucuyu yeniden hat sanatının incelikleri ve zenginliÄŸiyle buluÅŸturmak üzere baskıya verilmeyi bekliyor.
Hayatı kolaylaştıran teknolojinin, kültürel değerler ve sanat söz konusu olduğunda ortaya bazı sıkıntılar çıkarabildiğini vurgulayan Hattat Vural, ‴Dizgide monotonluk ve duygu eksikliğinin apaçık görüldüğü bilgisayar programıyla oluşturulan Kuran῾daki yaygınlaşma, tamamen Allah kelamını yazma gayesi taşıyan yüzlerce yıllık geleneğe sahip hat sanatımıza ciddi darbe vuruyor.‴ diye yakınıyor.
Tezhip ve ciltleme hazırlıklarının tamamlanmasıyla eseri baskıya vereceklerini kaydeden Vural, yola çıkış gayesini ‴Kur῾an-ı Kerim῾in yazımında yeniden sanata yönelişe vesile olabilmek ve okunabilirliği kolaylaştırmak‴ şeklinde özetliyor. Kur῾an-ı Kerim῾in, bir estetik sanatı olan Hat῾la yazılması gerektiğini savunan Vural, ‴Yüzlerce yıllık geleneğe sahip bu sanatı, bilgisayarla kolay yazılıyor ve okunuyor diye bir çırpıda kenara atamayız. Bilgisayar dizgisinde, el yazmasındaki estetik ve ruhu bulmanız mümkün değil. Bilgisayarda çizgilerin birbirine monoton bir şekilde birleştiğini ve harekelerin kıl gibi ince olduğunu görebilirsiniz. El yazmasında ise harflerin kıvrımları daha esnek ve kişiye özeldir. Sanatçının ruh yapısını, Kur῾an῾la muhabbetini, ustalığını ve sanat anlayışını yansıtır.‴ şeklinde konuşuyor.
Daha rahat okunuyor
El yazmaları döneminde insanların Kur῾an῾ı okuyamama gibi bir sıkıntısı bulunmadığına iÅŸaret eden Vural, ‴Aslında Kur῾an῾dan yabancılaÅŸmanın getirdiÄŸi bir acemilik var. Ve bu acemiliÄŸimizi hat sanatını bir kenara atıp, bilgisayara yönelmekle gidermeye çalışıyoruz. Bu son derece yanlış… Eski hat üstatları yazımda sanatı ön planda tutuyor ve bu nedenle harekeler bazen ilgili harften uzaklaÅŸabiliyordu. Halihazırda piyasadaki Kuran῾ların birçoÄŸu eski üstatların el yazmalarının kopyasından oluÅŸuyor. Günümüzde bu eserleri okurken oldukça zorlanıldığını gören yayımcılar, bilgisayar ortamında hazırladıkları Kuranla çözüm üretmeye çalıştılar. Ancak bu yeniliÄŸe olan talep o derce arttı ki, çıkış noktası Kuran῾ı yazmak olan hat sanatının geleceÄŸi endiÅŸe uyandırmaya baÅŸladı. Buradan hareketle hem okunmazlık sorununa çözüm getirecek, hem de hat sanatını yeniden canlandıracak bir arayışa girdim. Ä°ki yıllık ön hazırlık aÅŸamasından sonra, hem geçmiÅŸ dönemdeki hat yazmalarına göre daha açık ve okunabilir, hem de bilgisayar dizgisindeki rahatlığı aratmayan ve aynı zamanda sanatsal deÄŸerlerden de ödün vermeyen bir Kuran yazımına baÅŸladım. 3 yıllık çalışma sonucunda eserimizi tamamlamak nasip oldu. Ön prova baskısını yaptık. Åžu anda tezhip ve cilt çalışmaları yapılıyor. En kısa sürede baskıya geçip çoÄŸaltmayı hedefliyoruz.‴ diye konuÅŸtu.
Kaynak: http://www.gungoren.bel.tr/haber_ana.asp?page=183